Status etter en styrketreningsblokk
Trening

Status etter en styrketreningsblokk

Den første av vinterens to treningsblokker er gjennomført. Denne blokken hadde fokus på treningsmengde og styrketrening.

Evaluering

Før vinteren kom for fullt var jeg redd for at det skulle bli vanskelig å akkumulere store treningsmengder. Det viste seg å være riktig, det er nesten umulig å få gjennomført store treningsmengder uten å kunne sykle utendørs.

Det viser seg også at å kombinere høyintens trening sammen med tung styrketrening ikke fungerer. Jeg var tidvis helt utmattet av all styrketreningen. Derimot kombineres den godt med lange rolige turer.

Tallenes tale

Wattbasert trening gjør det heldigvis enkelt for syklister å kvantifisere treningseffekt.

Hva var effekten av å implementere styrketrening? Det er spørsmålet jeg ønsket å få svaret på.

Ikke uventet er det ikke helt enkelt å få et helt klart svart. Det første problemet er at styrketrening krever svært mye restitusjon, så det er ikke mulig å trene “knallhardt” samtidig. Så styrketreningen har sin pris. Det er ikke mulig å si hvordan tallenens tale hadde vært om jeg istedet hadde hatt fokus på høyintens trening.

Testresultater

Terskelwatt har økt med 5%.

5 minutt all-out test (VO2Max watt) viste omtrent likt resultat (+1 watt).

At det var mulig å øke kapasiteten selv med færre lange økter og få harde økter er for meg veldig interessant. Treningsmenden er mye lavere nå enn i utesesongen. Jeg kan ikke annet enn å gi styrketreningen poeng for det.

Den kommende blokken har fokus på vedlikehold av styrken og høy intensitet. Hvordan det kommer til å gå får tiden vise!

 

Fortell om dette til andre:Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *