Treningsleir over for denne gang
Reise, Trening

Treningsleir over for denne gang

Etter en uke er treningsleiren på Gran Canaria over. Heldigvis ble det til litt av en uke. Det hele startet med å møte mange fra både Kongsberg IF og Eiker CK på flyet. Selv sykler jeg for Kongsberg IF, men vi er en liten klubb og sykler derfor sammen med Eiker CK på Gran Canaria. Dette må jeg si at fungerer svært godt, Eiker CK er en større klubb og har mange gode syklister som medlemmer. Svært hyggelige er de også, jeg koser meg på tur med den gjengen.

En fordel med å dra tilbake til Gran Canaria igjen er å kunne sammenligne formen fra året før. Selv om man ikke er i god form på denne tiden av året er det mulig å se etter en fremgang siden sist, eventuelt nedgang. For min del var det heldigvis en fremgang, en ganske stor fremgang også. Ikke overraskende gjør vektnedgang på opp i mot 10 kg og 50 watt mer i beina underverker i bratt terreng.

Det ble mange turer til Mogen i denne omgang. Fra den lille landsbyen Mogan starter mange av de fine turene. Fra Maspalomas til Mogan er det omkring 40 km med rullende terreng. Denne strekka kjørte vi hele 3 ganger. Jeg kan huske denne veien godt fra forrige treningsleir også. Veien går vestover langs kysten før den svinger innover i landet opp mot Mogan. Denne delen av turene fort litt kjedelig og føles som transportetappe frem mot fjellene.

I år gikk selve kongeturen gjennom Dødens Dal. Valley of the tears er vel det originale navnet og hvordan det har blitt oversatt til Dødens Dal er jeg litt usikker på. Turen i Dødens Dal var noe jeg grugledet meg til. Turen ble 150 kilometer lang og krevde sykling over 3200 høydemeter, en virkelig monsteretappe. I bakkene over og ned til San Nicolas ble vi møtt av kraftig og uforutsigbar vind. Det er ikke lett å styre en aerosykkel med 50 mm hjulsett ned fjellsider i kraftig vind. Jeg sloss meg ned fjellsiden før vi omsider slapp unna vinden. Maten fra Spar-butikken i San Nicolas smakte ekstra godt etter den skremmende utforkjøringen.

Når vi kom til San Nicolas hadde vi syklet i 3 timer, altså bare en tredjedel av turen var gjennomført. Det var nå den virkelige turen startet. Stigningen herfra og opp er noe oppdelt, men totalt er det nå 40 km med stigning før man når “toppen”. Det gjelder å smøre seg med tålmodighet.

Dalføret veldig fint og det føles øde, vi møtte omtrent ingen biler eller andre syklister. At asfalten stort sett var god hele veien hjelper alltid forbausende mye.

Denne delen av turen er likevel ikke så full av sanseinntrykk. For egen del kommer det av det fysiske kravet til å holde ut. Bakken er bratt og kan til tider føles endeløs. Mye av tiden går i å jobbe med egen psyke samtidig mye pesing med blikket rettet ned i asfalten 2 meter foran sykkelen. Flere partier hadde lange perioder med godt over 10% stigning. For meg er 10% en slags magisk grense, jeg må nå over terskel for å komme fremover. Det er svært tungt å gå over terskel gjentatte ganger.

Da vi omsider kom opp ble vi møtt av 4 grader og regn. Det er er enorm kontrast for kropp og sinn. Man går fra å være glovarm til å bli iskald, aldri har jeg vært så glad i vindjakken som alltid befinner seg i baklommen. Fra toppen og ned går turen først til Ayacata, så videre igjennom Fataga, til slutt ender man opp i Maspalomas igjen. Denne nedstigningen er lang, spesielt lang når man er sliten og kald. 1.5 time brukte vi ned. For å sette prikken over i’en fikk jeg girtrøbbel fra Ayacata og ned. Jeg mistet muligheten til å gire bak. Det viste seg at wire’en hadde røket. Heldigvis skapte dette omtrent ingen problemer, bakkene kostet litt mer krefter men ellers gikk det helt uten problemer. Hadde den røket tidligere på turen hadde jeg blitt nødt til å bestille taxi. Punktet ved San Nicolas (etter bare 3 timer inn i turen) er et slags “point of no return”.

Da vi endelig hadde kommet ned til Maspalomas igjen var alle enige om at dette kom til å bli årets tur. Uforglemmelige 9 timer og 20 minutter på sykkelen.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke tok flere bilder, men det er hverken lett å huske eller orke på en slik tur.

Turen i sin helhet kan sees her:

Fortell om dette til andre:Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *