Treningsleir på Gran Canaria
Reise, Trening

Treningsleir på Gran Canaria

Hvert år drar mange syklister til Gran Canaria. Her spisses formen mens det enda er kaldt på den nordlige halvkule. I fjor (sesongen 2014) var jeg 10 dager på Gran Canaria. Her var jeg sammen med klubben min Kongsberg IF Sykkel og Eiker CK. Dette ble til en fantastisk opplevelse!

Årets treningsleir er allerede bestilt. Turen går tilbake til Maspalomas, Gran Canaria. Det høres kanskje ikke så spennende ut å dra tilbake til samme plass som forrige gang. Men av praktiske grunner passer det godt. At turene og selve opplegget går litt på skinner hjelper mye når det er snakk om en gruppe mennesker som skal sykle lange turer sammen. Det er alltid med noen som er kjent på øya slik at sykkelturene hver dag passer de forskjellige gruppenes nivå og dagsform. Dette er med på å holde stressnivået nede og alle får en bedre tur.

På vei hjem etter en lang dag på sykkelen
På vei hjem etter en lang dag

Gran Canaria er den tredje største øya på Kanariøyene. Fasilitetene på Gran Canaria er upåklagelige, her er det muligheter for alle. Det finnes mange hoteller i forskjellige prisklasser. For aktivitetsferier og treningsreiser har jeg god erfaring med en eller annen for form all-inklusive. Vanligvis anbefaler jeg aldri all-inklusiv, men etter 5 timer (eller mer) på sykkelen hver dag er det svært behagelig å ikke måtte finne en restaurant på kvelden. Det er også viktig å huske at man gjerne spiser dobbelt porsjon både før og etter slike fysiske anstrengelser.

I Liverpool sier man, you will never walk alone, på Gran Canaria burde man sagt, you will never ride alone. Som syklist føler man seg aldri alene her. Bilistene på øya har også en ganske annen mentalitet enn hva vi er vant til i Norge. Bilistene er svært forsiktige rundt syklister, her trenger man ikke være redd. Restauranter har heller ingen problemer med at en haug syklister kommer og vil sette seg ned for å spise lunsj. Dette er med på å gjøre at den totale sykkelopplevelsen blir svært fin og hyggelig. Øya tar godt vare på sine sykkelturister!

Terreng på Gran Canaria

Gran Canaria er kanskje ikke den første destinasjonen syklister begynner å lete etter lett sykkelterreng. Muligheten for rolige og flate turer finnes, men disse turene vil nok blekne litt i forhold til hva øya ellers kan by på. Gran Canaria gir sine syklister, i all hovedsak, mange klatremuligheter. Det er her Gran Canaria virkelig får vist seg frem. Øya er egentlig ikke så stor, bare 1560 km². Til sammenligning er Vestfold fylkeskommune 2224 km². Likevel har øya nok av fjell, høye er fjelltoppene også. Den høyeste toppen ligger på 1949 moh.

Øya har masse fjell å by på
Høyeste toppen på Gran Canaria er 1948 meter over havet

De fleste av bakkene er ikke nødvendigvis de bratteste. Derimot er de lange, jevne og har svært god utsikt. Typisk ligger hellingen mellom 4% og 7%. Her kan det sykles serpentinersving etter serpentinersving, som aldri tar slutt. Fra man starter på bunnen til man når toppen, kan man gjerne sykle i opp mot 3 timer. Kanskje bare to timer hvis du heter Alberto Contador. Team Saxo Tinkoff med Alberto Contador i spissen er kjent for å kjøre sesongsoppladning på Gran Canaria. Dette med god grunn.

Utsikt fra en topp
Utsikt fra en topp

Når man til slutt når disse toppene blir man møtt med en fantastisk utsikt. Som oftest er det også en kiosk, her kan man fylle vannflasker og få seg noe å spise. Når man er ferdig med å nyte utsikten er det bare å nyte den like lange (dog kortere i tid) utforkjøringen. Utforkjøringene kan ta så mye som en time. Her er det viktig å ha gode bremser og nok bremseklosser.

Turforslag på Gran Canaria

Det finnes mange turer å velge i mellom, men de fleste turer går inn mot midten av øya og opp i fjellene. Det er også her man finner den beste utsikten. Om man skulle ønske en veldig lang tur, går det an å sykle rundt øya, men dette er for de sprekeste og bør gjøres sammen med et lag. Mine turforslag tar utgangspunkt i Maspalomas som startby. Hvor starten går fra, er ofte ikke det viktige, så her er det bare å tilpasse turene i forhold til startpunkt.

Obs: Det lønner seg nok å være litt erfaren som landeveissyklist før man starter på turene jeg presenterer her. Jeg  syklet de fleste av turene sammen med andre og var aldri alene, dette føler jeg at jeg tjente mye på. Det er derfor min anbefaling at man finner noen å sykle sammen med, helst noen som er erfaren.

Opp til Ayacata fra Mogan

Denne turen er en fin oppstartstur spesielt hvis man sykler flere sammen. Den første delen langs kysten kan sykles billig om man ikke er alene, slik at man kan bytte på å ligger foran. Turen er ikke alt for lang, men vil by på en god utfordring. Her gjelder det å ikke brenne av for mye krutt for tidlig. Det er langt opp til Ayacata. Denne turen er bare ca 110 km, men byr på 2500 høydemeter. Turen tar mellom 5 og 7 timer.

Mogan til Ayacata
Mogan til Ayacata

 

Høydeprofil
Høydeprofil

Turen starter rolig og flatt vestover langs kysten. Denne første biten er fin som oppvarming. Når man kommer til Mogan kan det være greit å fylle vannflasker og spise noen raske kalorier. Herfra starter den lange stigningen.

Selve stigningen fra Mogan, helt opp til Ayacata er ca 23 kilometer og klatringen foregår med snittstigning på rundt 6%. Stigningen er forholdsvis jevn. Her sykler man gjennom svært vakkert terreng med mange serpentinersvinger. Etter rundt 10 km får man en liten pause, her treffer man er en flat seksjon før man igjen blir nødt til å fortsette stigningen. Denne stigningen er lang og kan ta omkring 2 timer.

Når man er oppe på Ayacata passer det godt å ta lunsjpause. Restauranten serverer både varm og kald mat. Etter 3-4 timer på sykkelsetet smaker pastaen ekstremt godt her. Jeg var sliten når jeg kom opp hit, slik at den faktiske kvaliteten på maten, aner jeg egentlig ingenting om. Her gulpet jeg i meg cola og pasta, det jeg husker var at det smakte herlig!

Restaurant Ayacata
Alle er i godt humør på denne restauranten

Når maten er fortært og kroppen litt mindre sliten venter en lang utforkjøring. Nesten fra toppen har man utsikt mot Maspalomas. Utforkjøringen er rundt 30 km lang og tar ca en time. Midtveis er man nødt til å sykle litt oppover igjen, så her gjelder det å ha litt futt igjen i beina.

Nå er det jevnt nedover hele veien ned til Maspalomas. Dette er en herlig tur!

Fra Mogan opp til utsiktspunktet mot San Nicolas

Denne turen er litt lettere enn opp til Ayacata. Dette kan være en svært fin tur om man ønsker en litt roligere dag. Missforstå ikke, denne turen er ikke lett, men kan gi litt slitne bein, litt mindre påkjenning. Turen er 115 km lang og 2200 høydemeter.

Mogan til Utsiktspunktet San Nicolas
Mogan til Utsiktspunktet San Nicolas
Høydeprofil
Høydeprofil

Målet med turen er å sykle tur/retur til utsiktspunktet mot San Nicolas. Den første delen går igjen langs kysten og er lett. Selve klatringen starter etter man har kommet til Mogan, herfra bærer det oppover. Den første delen på 10 km går i en jevn stigning på 3%. Deretter kommer en liten hvilepause før det igjen går oppover. Fra Mogan og opp til utsiktspunktet kan man beregne 1 til 1.5 time.

Ved utsiktspunktet finnes en liten kiosk. Her selges frukt og drikke. Etter man er ferdig med å nyte utsikten går turen den samme veien hele veien tilbake. En perfekt tur om man ønsker en litt mindre krevende dag.

Topptur til høyeste punkt Pico de las Nieves

Dronningturen av turer som finnes på Gran Canaria. Utsikten man får oppleve etter å ha jobbet set til topps her er det få andre plasser som kan matche. Her går det oppover fra start, om man ikke var sliten fra før er man det etter denne turen. Her er det ingen lette partier. Denne turen maler rytteren sakte i senk. Turen er 100 km lang og byr på 2700 høydemeter!

Topptur til høyeste punkt Pico de las Nieves
Topptur til høyeste punkt Pico de las Nieves
Høydeprofil
Høydeprofil

Turen starter i bunnen av stigningen, herfra går det jevnt oppover hele veien. Før man når toppen er det totalt på 45 km. Første del går fra Maspalomas, så videre igjennom Fataga opp til Ayacata. Denne delen er omkring 25 km lang. Her er vil stigningen variere mellom 4% og 6%, den vil holde seg jevn og fin. Fyll flaskene på Ayacata, det er ennå et godt stykke igjen.

Delen opp til Ayacata er ikke alt for krevende, men likevel vil beina kjenne på kjøret. Fra Ayacata blir stigningen verre. Her starter et parti som er 3 km langt og har snittstigning på 10%. Nå begynner høydemeterne også å spille inn på utholdenheten. Jeg husker dette partiet som svært krevende. Når man er kommet igjennom dette lille smertehelvete er det endelig lettere terreng. Her er det mye fint å se, det kan føles om man sykler i en Norsk skog. Barskogen man finner her står i sterk kontrast til det mer tropiske utseende som finnes nær kysten.

I denne delen av turen gjelder det å ikke gi etter for hva kroppen sier, for det skal godt gjøre å ikke være sliten på feil opp dette siste partiet. Om man ikke er sliten her er man ikke et normalt menneske!

Hvis man ikke ga opp i siste del av bakken er belønningen ikke langt unna. Utsikten på toppen er fantastisk, så nå gjelder det bare å være heldig med været. Den lille kiosken på toppunktet Pico de las Nieves kan tilby enkel mat og drikke. Nyt utsikten!

Utsikt til Tenerife fra Pico de las Nieves
Utsikt til Tenerife fra Pico de las Nieves

Utforkjøringen som nå gjenstår er lang… veldig lang. Fra man starter på toppen, til man når bunnen må man regne med 1-2 timer.

I alt er dette en fantastisk tur og den bør oppleves når man først er på Gran Canaria. Er det dårlig vær kan det være kaldt fra opp fra Ayacata, en lett vindjakke og hansker bør være med for sikkerhetsskyld.

Valley of the tears

Gran Canarias mest beryktede stigning heter Valley of the tears. Hvis noe skal kalles kongeturen på Gran Canaria er det nok denne. Turen er 130 km lang med over 3300 høydemeter totalt! Skal man sykle denne turen må man beregne 6-7 timer, kanskje mer.

Valley Of The Tears
Valley Of The Tears
Høydeprofil Valley Of The Tears
Høydeprofil

Turen starter i lett terreng langs kysten frem til Mogan. Denne delen av turen blir man raskt kjent med, mange av de jeveste turene starter helst fra Mogan. Etter man er kommet til Mogan, går turen videre til utsiktspunktet over San Nicolas, men nå skal det sykles videre istedet for å snu. Denne nedstigningen er lang og fin. Turen handler om å spare beina i størst mulig grad. Valley of the Tears venter!

Valley Of The Tears segment
Valley Of The Tears segment

Valley of the Tears er Gran Canarias mest omtalte stigning, med god grunn. Den er ca 10 km lang med en snittstigning på ca 10%. Det betyr 100 høydemeter for hver kilometer bortover. Til sammenligning er dette omtrent likt som stigningen fra Rjukan over Gaustatoppen, har man syklet denne så vet man hva som kreves. Det er viktig å huske at man på dette tidspunktet i turen allerede har syklet mer enn 80 km også inkludert en liten topp på 500 moh. Bare å husk å spare beina frem til dette, Valley of the Tears er bratt!

Serpentinersvinger i Valley of the tears
Serpentinersvinger i Valley of the tears

Etter man er kommet opp Valley of the Tears, er neste stop Ayacata. Her er det sikkert lurt å ta en pause med litt mat og drikke. Herfra går turen ned til Maspalomas. Denne nedstigningen tar 1-2 timer og har bare en mindre kneik man må over.

Er man over middels tøff vil nok denne kunne bli en stor opplevelse. Jeg grugleder meg i alle fall!

Maspalomas, San Bartolome, Aguimes

Når jeg tenker tilbake, er det denne turen jeg minnes med mest glede. Hvorfor det er slik vet jeg ikke med sikkerhet, kanskje fordi det var en av de siste turene, eller kanskje det var noe med utsikten underveis. Uansett syns jeg denne turen var utrolig fin. Turen er ikke av de tyngste og byr på flere jevne stigninger. Den er 80 km lang over 2500 høydemeter.

Masopalmas, San Bartolome, Aguimes
Masopalmas, San Bartolome, Aguimes
Høydeprofil
Høydeprofil

Fra man starter i Maspalomas bærer turen oppover i fjellet. Ingen av stigningene på denne turen tar over en time. Dette gjør at beina får hvilt seg litt mellom hvert bakkedrag, uten for lange mellomrom. Etter rundt 25 kilometer er de værste bakkene unnagjort, herfra går det rullende og jevnt nedover hele veien. Ruta går langs fjellet og noen partier kan føles mektige, med dype, lange og bratte skrenter og juv. Til tider føles det ut som gjerdet ut mot stupet ikke er høyt nok. Det er ikke vits å fortvile, ruta er relativt lettkjørt og veien er fin.

Etter man ankommer Aguimes følger man kysten tilbake til Maspalomas. Denne delen minner nok mest om en transportetappe og på grunn av den jevne og svake hellingen helling er dette et ypperlig parti å spinne melkesyra ut av beina.

Jeg vet ikke hvorfor, men denne turen gav meg veldig god følelse uten å gi de helt store sanseinntrykkene. Jeg anbefaler i alle fall denne turen og håper å få gjentatt turen i år.

Andre aktiviteter

Hvis man har med seg sine kjære, er det nok lurt om de også har noe å gjøre utenom sykkelturismen. Et raskt oppslag på tripadvisor viser vei til badeland, musem og ikke minst strender. Det går også båt til andre kanariøyer. Drar man hit på vinter / vår er det også veldig greit at det er badebasseng på hotellet. De fleste hoteller ser ut til å ha det. Dette er et typisk chartersted, så de helt store attraksjonene finnes kanskje ikke.

Treningsleir på Gran Canaria, er det vits?

Jeg anbefaler på det varmeste å dra til Gran Canaria på treningsferie. Sykkelterrenget er fantastisk og vil gi en super start på sesongen. Øya er veldig sykkelvennlig og det er mange syklister her, lite trafikk er det også. Dette skaper en trygg atmosfære. De fleste bakkene er jevne, lange og fine, samtidig som det er muligheter for å få prøvd seg i de virkelig harde bakkene om man vil det, ellers kan man holde seg i lettere terreng. Dette er med på å gjøre øya til en ypperlig plass for å lage et godt sesonggrunnlag.

God sykkelferie!

Fortell om dette til andre:Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *